Sportvoeding

Voetbal is een van de meest beoefende sporten ter wereld. Het is een fysiek zware sport die een combinatie van snelheid, vaardigheid en uithoudingsvermogen vergt. Een goede (sport)voeding is dan ook heel belangrijk.

10 BASISPRINCIPES VOOR EEN ‘DAGELIJKSE’ GEZONDE VOEDING:

  1. Drink minstens 1,5 liter vloeistof: water, thee, koffie, soep …
  2. Eet voldoende graanproducten (liefst volkoren) & aardappelen: brood, rijst, cornflakes, pasta, quinoa …
  3. Eet 2-3 stukken fruit: vers, gedroogd, uit blik.
  4. Eet minstens 300 g groenten: rauw, gekookt, soep. Afwisseling is belangrijk.
  5. Eet maximaal 100 g vlees, vis, eieren of vervangers. Kies voor mager vlees en magere/vette vis.
  6. Haal zuivelproducten in huis als bijkomende bron van eiwitten.
  7. Beperk vetten.
  8. Eet niet te veel zoetigheden, koekjes, gebak, chips …
  9. Beperk uw alcoholverbruik.
  10. Ga voor 6 kleinere porties per dag: ontbijt, snack, lunch, snack, avondmaal en snack.

Meer informatie over het (Sport)voedingsprogramma van Etixx hier